søndag 17. april 2011

Og så var det på`an igjen...


 Jadda, så var de her igjen da. Disse ekle, slimete, brune små vesnene som lager så mye kvalme i hagehyggen. I dag har jeg offisielt startet årets krigføring mot brunsneglene. 30-40 stykker har måtte bøte med livet i løpet av dagen. Er det ekstra mye av dem i år, eller er de bare ekstra ekle?

I går var dette en frisk og fin ridderspore på god vei mot sommerens blomsterprakt, i dag er det et vrak... Håper den kommer til hektene igjen utover våren, hvis jeg klarer å holde de slimete beistene unna...



Har observert skadene de forårsaker i noen dager allerede, men i dag var første gang jeg har funnet synderene i år. Æsj!




Uforskyldte suksesshistorier kan man finne på de snodigste steder. Denne soppkassen glemte jeg igjen under hekken i høst, ble litt for mye å plante på litt for kort tid. Stakkars små, de har nok hatt en tøff vinter, men de ser nå uforskammet friske ut der de står og blomstrer så fint i den blå kassen under hekken. Skal huske å plante dem, snart. ;o)


 De aller første tulipanene har nå begynt å avsløre sine farger. Tulipanblomstringen her i hagen er alltid like spennende å følge med på. Jeg tar vare på en del gamle løker, spar opp, tørker, sorterer, lagrer etc, og så kjøper jeg selvsagt alltid noen nye hvert år. (Prøver å la være, men...) Og når alt skal plantes så begynner jeg alltid med en fin, strukturert plan, og så går tiden fra meg og tålmodigheten er oppbrukt før jeg er halvveis i jobben, og vips! Hva kommer opp hvor...? Det gjennstår å se! Som vanlig...
Men det er jo litt kjekt det også da! ;o)

Hundetannliljen er en nydelig, men litt sjenert, liten frøken. Har denne lyserosa utgaven flere steder, og ønsker meg flere sorter.
 

Her er årets påskemysterium. Hva i allverden er det jeg har plantet her da?? Masse blader, ingen blomsterstengler, ser ut til å være noe slags løk? Bladene ligner på en blanding av tulipan og påskelilje. Kombinasjonen hastverk om høsten og slurvete merking/dårlig hukommelse har igjen klart å få meg til å si "Hmmm..." og klø meg i hodet hver gang jeg passerer denne grønne tufsen.
Noen idèer?
Herlig grønt!

5 kommentarer:

  1. 30 brunsnegler, den 17 april?? God Damn!
    Hvor i landet holder du hus?

    SvarSlett
  2. Jeg og sneglene holder til på den milde vestkyst, på en øy med lite snø og få minusgrader. Sikkert derfor de ekle, slimete er både mange og tidlige. :o(

    SvarSlett
  3. Trur nok du og eg har nokså like klimatiske forhold. Primulaene i kassen ser jo flotte ut. Eg hadde gløymt ut to tuer med blå valmuesøster, dei har også klart seg fint.... Trist med desse sneglene. Hos meg er dei ikkje komen enno. Ser etter dei men heldigvis....krysser fingrene mine. Dei grøne bladene du lurer litt på, tenker det kan vera ein eller annan Allium kanskje ?? Likner litt synest eg. Blir spennande når blomen kjem ! ha ei fin veka.

    SvarSlett
  4. Några vårteckan kunde man gott klara sig utan tycker jag. Har ännu inte sett någon men dom är säkert inte långt undan. Då är det bättre att tänka på blommor, fina bilder, jag tror också på en allium av något slag.
    Ha en fin vecka :)

    SvarSlett
  5. Ja, det kan nok være en allium! Husker nå vagt en siste handlerunde på Plantasjen i høst da jeg plukket med meg litt forskjellig som jeg aldri har hatt i hagen før... Takker for hjelpen damer! :o)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)