torsdag 5. mai 2011

Kurerer gruff!


 Kan jeg få by på en kopp kaffi? Her drikkes det rikelig med kaffi om dagen. Leste nemlig et sted at snegler ikke liker å snegle rundt på kaffigrut. Så da samlet jeg opp litt kaffigrut og strødde ut i bedene. Og jammen meg forsvant sneglene! De holder seg helt vekke fra bed med kaffi, men forsyner seg til gjengjeld rikelig der det er koffeinfri sone. Her må det drikkes mer kaffi!


Samler gruten i en isboks på benken og strør det ut ca annenhver dag. Ser kanskje ikke så veldig delikat ut på kjøkkenbenken, men hva gjør man ikke for hagen? ;o)



Fungerer veldig bra til å beskytte unge, spede spirer.
Men vi har ikke bare en liten brun, slimete plage i hagen. Vi har en stor, lodden en også. Nemlig naboens katt. Katter er ålreite dyr de, så lenge de ikke spavender bedene mine straks de finner en flekk med bar jord.

Og gjett hva jeg oppdaget etter noen runder med kaffigrut i bedene? Jo, nettopp, katter liker ikke kaffi de heller!

Oh, lykke! Nå er det slutt på store kratere i potetåkeren, oppgravde stiklinger og nedgravde småplanter. Og ikke minst ikke mer katteskit på hanskene når jeg luker! :o)

PS! En kollega av meg mente kaffigrut fungerte bra mot bladlus også. Så da får rosene få litt kaffi de også. Alle gode ting er tre...

Har slengt dette tipset med i Anne sin Hagetipskonkuranse på Moseplassen. Der er det myyye kjekt å lære om hage! Bare ta en titt her: 
Moseplassen, Del hagetips, konkuranse.

5 kommentarer:

  1. Så smart!
    Nå skal jeg også samle kaffigruten-

    SvarSlett
  2. Heisan !! Heldigvis ikkje funne brunsnegl i år heller...-krysser fingre og tær- Men kjempebra tips !! Kanskje eg må byrja å drikka kaffi !! Ha det godt.

    SvarSlett
  3. Lurt tips. Har av og til katter som bruker mine nygravde bed som do. Kanskje dette er løsningen.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  4. Flott! Då veit eg kva eg skal gjera om utyske dukker opp. Ha ein god dag :)

    SvarSlett
  5. Kaffegrut er noe kjekke greier...
    Min bestemor brukte også på peonene,altså på jorden...og de ble kjempeflotte.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)