fredag 30. desember 2011

Hageåret 2011 i bilder.

Primula, alltid en ivrig deltager i vårbedene.
Dette er visstnok også en primula, men jeg aner ikke hvilken type.

Kubjelle - Pulsatilla.

Kuleløk, Astilbe og Peon, tidlig vår.


To sorter Vårerteblomst og Tvillingblomst.
En knallgul fargeklatt! Aner ikke navn og slikt, men den er virkelig en solstråle i bedet tidlig på sommeren.
Påske- og Pinseliljer har jeg en hel mengde av, men jeg aner ikke hva som er hva. Har plukket mesteparten med meg fra Farmors hage i Bergen. 


I år satset vi "stort" på mat fra egen hage. Poteter, jordskokk, plommer, blåbær, jordbær, tomat, salat og selleri.


Potetene, plommene og blåbærene ble bra. Jordskokken og sellerien står fortsattt i jorda med håp om bedre tider til våren. Jordbærene dret nabokatta i, bokstvelig talt, salaten ble hønsemat og tomatene vil jeg helst ikke snakke om... ;o)




Tigerlilje.

Daglilje - "Frans Hals"

Rødbrun Daglilje. Uten navn.

"Prestekrage"(?), En Daglilje som skulle ha vært hvit og en rosa lilje som kanskje heter "Stargaser".



Sommerfuglbusk - Buddleja Daviidi og "Lucifer" - Montbretia (Crocosmia).
Roser og Lavendel hører til i en sommerhage.




De to rosa over til venstre mangler både navn og adresse, mulig det er Hagestokkrose eller noe med ...katt-et-eller-annet?, men den til høyre er iallefall en Duehode - Chelone obliqua.



En nydelig burgunderrød Primula. Jeg må definitivt ha flere Primulaer!(Ikke sant Anette?)
Årets stiligste Stemorsblomst.

Påske eller Pinse? Finfin i hvitt uansett! 

Plommetrærne er alltid et herlig syn når de blomstrer, selv om plommene kanskje er av det mer smakløse slaget.
Floks av en eller annen sort og et par frekke Iriser som snek seg opp blandt Hostaene. 

Roser uten navn (Mye her som er uten navn... ;o) og en av mine nyeste favoritter, Aksveronika - Veronica Spicata. Dem skal det definitivt bli flere av her med årene!
Dette var tilfeldigvis den siste blå som var igjen på hagesenteret akkurat den dagen, og frekk som jeg er så knabbet jeg den rett foran nesa på en god hagevenninne. Hun skal heller få en avlegger av meg til sommeren. :o)

Ridderspore - Delphinium.

Gul-hvit iris av ukjent type. Den bare dukket opp her en dag...
Rhododendron, et ymse utvalg...





Et bilde som får det til å krible i hagehanskene! 








Noen flere som gleder seg til våren...? ;o) 

1 kommentar:

  1. Nyydelige bilder som får meg til å lengte bare enda mere til våren..
    Koselig blogg du har:) Klem Ellen.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)