tirsdag 7. juni 2011

Vårerteknapp, Lathyrus vernus.

Siden det var noen som var litt nyskjerrige på den rosa/lilla stauden som jeg kaller vårerteblomst, men som jeg etter litt googling fant ut at egentlig heter Vårerteknapp, så tenkte jeg at jeg skulle utvide min, og deres, horisont med litt bilder og fakta.

 Jeg har arvet begge mine planter fra farmor sin hage, og jeg hadde dem i vel fire år før jeg fant ut hva de het.
 Og det tok enda et år eller to før jeg fant ut at de faktisk formerer seg med frø, slik at jeg bare kan lete litt rundt mor-planten og finne flere små frø-planter hvert år. Den største av dem blomstrer for første gang i år. Mulig den er 2-3 år gammel allerede.



Den lilla har jeg ikke klart å finne noen frø-planter av enda, men jeg har delt den i to, så det blir flere av den også etterhvert. Det er et utrolig tett og kompakt rotsystem på disse skjønnhetene, så vær forberedt på å kjempe litt når de skal flyttes eller deles. ;o)









Her kommer litt "tørre" fakta for de som er spesielt interesserte:

Lathyrus vernus

  • Familie: Erteblomstfamilien – Fabaceae (Leguminosae)
  • Høyde: 20–40 cm
  • Blomst: Kronen uregelmessig (zygomorf), forholdsvis stor, nikkende, mørk lilla først og blir etter hvert blå. Kronblader fem: Øverst seglet, på sidene vingene og nederst to kronblader koblet til en kjøl. Den generelle formen på kronen er sommerfuglaktig. Seglet noe rundt, tagget. Vingene like store som kjølen. Kjølen vendt oppover. Begerblader fem, koblede. Ett enkelt fruktblad. Ti pollenbærere. Blomsterstanden en aksillær, ofte énsidig klase med 3–10 blomster.
  • Blader: Vekselvise. Likt finnete, mangler klatretråder, småblader i 2–4 par, tynne, hårløse, elliptiske med en kort spiss i enden. Akselblader tydelige, brede.
  • Frukt: En mørk brun belg.
  • Voksested: Næringsrike løvskoger, fuktige skoger.
  • Blomstringstid: Mai–juni.

    3 kommentarer:

    1. Veldig flott plante. Jeg har først blitt oppmerksom på den nå i vår, har sett den omtalt i noen blogger. Tror jeg må prøve å få fatt i den. Siden den frør seg hos deg, bør det jo være mulig å så den. Jeg skal jammen se etter frø av denne.

      SvarSlett
    2. Så fine bilder og koslig blogg.
      Jeg legger meg som følger ha en fin kveld ,Marit.

      SvarSlett
    3. Jag tycker den ser vidunderlig söt ut. Nu är den sått hos mig så jag hoppas det ser lika fin ut om en 3-4-år :)

      SvarSlett

    Tusen takk for at du tar deg tid! :o)