onsdag 15. juni 2011

Rhododendronene. (Eller noe sånt...)

Disse to lysende rosa skjønnhetene har jeg kjøpt av en kollega. Mannen hennes driver "rhododendron-oppdrett". Han frøsår og tar stiklinger til den store gullmedalje. Og du milde allverden for noen flotte rodoer de har! Man bli helt målløs!
Denne er en skikkelig fargeklatt i hagen. Knall lilla og så tett med blomster at bladene forsvinner helt. Denne er en av mange jeg har plukket med meg på flyttelasset fra Bergen.


Dette er en av de små rodoene. Den er litt tufs i fasongen etter å ha stått på litt for mange midlertidige steder de siste 6-7 årene. Den er også fra farmors hage. Fargen er vel egentlig litt mørkere enn på bildet, kanskje den vokser opp til å bli like flott som de store lilla buskene? Nå skal den i alle fall få stå i fred her noen år, så får vi se hva den har å by på.





Denne rødrosa utgaven er en stor fargeklatt i hagen. Hvert år er den helt tettpakket med nydelige blomster. Dette er enda en jeg har "funnet" i farmors hage... ;o)


Dette er den lyseste og en av de minste rhododendronene mine. Helt blek rosa, og den må nytes i øyeblikket, for den tåler veldig lite før blomstene visner og detter av. Og bildet yter den svært lite rettferdighet, jeg og kameraet klarer bare ikke å samarbeide når det kommer til små, lyse blomster med mørk bakgrunn. Kommer også fra farmors hage selvsagt... Hun hadde MASSE rhododendron. Enda står det igjen en mengde busker som har blitt for store til å flytte på.





Denne knallrøde har jeg to av, en liten og en enda mindre. Den skal visst ha slags krypende vekstform. Jaja, de har ikke krøpet noe sted her enda.
Og en av disse har jeg faktisk kjøpt helt selv! Gjett hvor den andre kommer fra...? ;o) 

Her er en liten herlighet. Den har også blitt med på flyttelasset fra Bergen. Nydelig mørk lillafarge som er utrolig vanskelig å gjengi rett på bilder.



1 kommentar:

  1. Rodhodendron er en kjempefin plante! Jeg kjøpte en med lys rosa blomster i fjor. Skulle ønske den vokste litt raskere... Flotte bilder du har tatt!

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)