onsdag 20. juni 2012

Iris.

 En av de flotteste fra farmor sin hage. Høy, kraftige blader og skikkelig knall farge. Mener det er en Iris Germanica?
Med mitt noe vaklende fototalent så blir det ikke så supre bilder av irisene, de har så snodige vinkler. De gjør seg absolutt best "live" synes jeg, men har nå tatt meg en runde med kameraet likevel. Og så måtte jeg låne noen bilder fra ifjor siden ikke alle irisene blomstrer her enda.

Anne på Moseplassen,( http://moseplassen.com/2012/06/utfordring-vis-oss-din-iris/ ) har en liten serie om Iris i disse dager så jeg prøver å linke dit, eller hva det nå heter...? Der var det myyye flotte iriser! Ser jo med en gang at her må man ut på jakt etter flere! Og flere...og flere... Sååå mye fint da! ;o) 




Denne gul-lilla varianten aner jeg ikke hvor kommer fra. Stjålet? Salg på plantasjen for "ørten" år siden og somlet fælt med å blomstre...? Tsja, den er ganske artig uansett.  (06.07.12. Fant litt mer info på Moseplassen: Dette er altså en hageiris (kalles også skjeggiris og germansk iris). Vitenskaplig navn Iris germanica. Da mangler bare resten av navnet... ;o)


Vanlig, blå Sibiriris - Iris Sibirica? Disse kommer fra svigermor. De endrer farge etter jordsmonnet tror jeg. Hun har nemlig både lilla og hvite også, men uansett hva jeg prøver så er de knall blå neste år hos meg...

Merkelig nok ser det ut til at her innunder de kjempedigre Hostabladene er det eneste stedet de virkelig trivest her hos meg. Jaja, de plager ingen der så der skal de få stå i fred.

Gul iris... Sverdlilje...? Denne kommer fra naboen. Skal visst nok trives like godt til vanns som til lands. Altså velegnet ved dammer og ellers i fuktige strøk, men også frisk og fin i den periodevis tørkerammede delen av hagen min.



 Denne gulhvite saken vet jeg ingenting om. Den stod plutselig bare der i et bed helt for seg selv i fjor. Fin er den, liten og søt. Håper den trivdes så godt at den kommer med flere blomster i år.





Dette er "årets nyhet". Noen som kjenner den igjen og vet at jeg har vært og sneket den med meg fra deres hage? Jeg har nemlig ikke peiling... Plantekleptomani? Mulig. ;o) Finfin er den iallefall! Hvit med et snev av gult i midten. Skal ta godt vare på den!
(06.07.12. Fant navnet! Anne på Moseplassen hadde den komplett med navn og det hele : "Gull´s Wings". Så da vet vi det! ;o)


 Vel, dette må da muligens være den mest uorganiserte Iris-samlingen noen sinne... De flotte, store Iris Germanica-sortene jeg har kjøpt, plantet og merket etter alle kunstens regler har jo tørket, myglet og råtnet før de har klart å blomstre i det hele tatt. Har etter hvert gitt opp det der liksom... Så nå satser jeg helt og fullt på heldige tilfeldigheter og det totale kaos. Ser ut til at det funker sånn passe bra. ;o)

Her er litt tørre fakta for de spesielt ineresserte:


Sibiriris - Iris sibirica
Sibiriris har lange, smale og tynne blågrønne blader med overhengende bladspisser. Normal høyde er ca. 80 cm. Planten danner korte, forgreinete jordstengler med lite årlig tilvekst. Dette gir den tueform. De viltvoksende plantene har hvite til blåfiolette blomster. Det er mest vanlig med fargenyanser innen blått. I dag har vi en rekke sorter med fargenyanser innen lilla til mørkerødt. Planten er allsidig i bruk. Den er god langs myrkanter, grøftekanter og på tørre plasser som rundt trestammer. Sibiriris kan vokse på fuktige og noe tørre plasser. Den har best tilvekst der plantene har god fuktighet fram til blomstring. Bladene visner om høsten. Disse bør fjernes før oppvekst av nye skudd neste vår. Man bør bruke hekksaks eller annet skarpt redskap for å kutte bladene. Tar man altfor hardt i de visne bladtoppene, kan man rive opp hele plantedeler. Planten kan stå 10–15 år på samme sted før deling. Planten er viltvoksende i Øst-Europa, Kaukasus, og Russland til Sibir.
Kilde:  http://www.nrk.no/planteguiden/?action=Plant&plantId=317 

Iris Germannica
Knollene skal ligge i jordskorpen, best på drenert pH-nøytral sandjord i full sol. Gjødsling tidlig vår og etter blomstring. Iris betyr regnbue og viser til sortens mange fargevariabler. Rotstokken bør deles år om annet for å forynge planten, på den måten holdes den blomstervillig. De blomstrer fra begynnelsen til slutten av juni.





3 kommentarer:

  1. aiai så mye lekkert. Og en helt hvit iris da! Kan det være en sibiriris det? Den var nydelig :)

    Kjempehyggelig at du deler :D

    SvarSlett
  2. Så mange fine iriser . Takk for god informasjon om de to irisgruppene. Nå ble iallfall jeg hakket klokere. Legger meg som følger jeg...

    SvarSlett
  3. Mange flotte iris! Jeg lurer på om man kan skjære av stengelen etter blomstring eller bør jeg beholde den?

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)