fredag 13. januar 2012

Lettere sagt enn gjort.


Holder på med et par lengre innlegg med rett navn og litt info om blomstene i min hage, men det var visst ikke riktig så enkelt som jeg trodde. Greit nok å finne litt info når man vet hva man leter etter, men jeg finner jo ikke ut navnet på de enkleste, små hageblomster.
Så nå trenger jeg litt hjelp med disse ukjente utgavene her:

 Er dette Bronseblad? Blir ganske store (ca 30-45 cm i diameter), ingen blomster.

 Prestekrage av et eller annet slag?

 Denne er høy, sprer seg kjapt med rotskudd og blomstrer seint på sommeren. Men hva heter den?

 Blomstrer rikelig tidlig på sommeren, friske grønne blader, og jeg har ingen peiling på hva den kalles?

Denne MÅ da noen vite hva heter, den er jo kjempevanlig, nesten en villblomst egentlig kanskje? Har "alltid" hatt den, men aldri egentlig lurt på hva den heter... ;o)

Har du peiling? Svært takknemlig for all hjelp! :o)


3 kommentarer:

  1. Den første er i alle fall Rodgersia podophylla, bronseblad, men min får da hvite blomster på senhøsten tror jeg! Et must i hagen =) De andre kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre!

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner igjen flere av utseende, men er dessverre like hjelpeløs som deg når deg gjelder navn... Jeg har kartlagt noen av mine planter ved å kikke i min Cappelens store Hagebok og sammenlignet bilder:-) Lykke til!

    SvarSlett
  3. Kjenner bare de norske navnene: bronseblad, margaritt, staudesolsikke og gullkorg den siste er jeg usikker på

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)