tirsdag 16. februar 2010

Drivhusdrømmer og inne-haging.

Våren lar vente på seg i år. Snørekord sier de. Jaja, det blir spennende å se krokusene blomstre samtidig med rosene i år... Klarer ikke helt å se for meg at hagen skal bli grønn og frodig igjen i løpet av et par måneder. Det ligger et tykt, iskaldt teppe av snø og is i bedene, men under jorda skjer det kanskje ting likevel? Stort sett synes jeg den vanlige gråbrune vinteren er temmelig kjedelig, men nå lengter jeg etter grått og brunt i hagen!

Vårlengselen har meldt seg med full kraft og jeg har endelig funnet en kur! Et passelig lite Drivhus som passer til min lommebok! FellesKjøpet har et bra tilbud på et lite drivhus denne uken. Det er ca 194 x 254 cm og akkurat passe stort for min hage og meg! Håper bare jeg klarer å få tak i et før tilbudet går ut! (Litt mindre enn det på bildet...) Da blir det litt tidligere vår til neste år! Gleder meg som en unge på julaften! Men må vel nesten vente til isen og snøen forsvinner før jeg monterer det opp i år.
Har ønsket meg Drivhus i mange år, men det har aldri blitt prioritert, det er jo så dyrt! Men NÅ skal det bli Drivhus på Solsiden! Woohooo! ;o)

Inne i vinduskarmen har de første frøene kommet i jorden. Prøver PlugBox for første gang. Jeg har i utgangspunktet veldig dårlig rykte når det gjelder å forkultivere små frø og planter innendørs, de har en tendens til å tørke, drukne eller bli svidd av litt for tidlig og ivrig gjødsling... Ingen medaljer på meg på det feltet nei! Men med den nye PlugBoxen som skal være så inmari enkel og fantastisk å så i så er det kanskje håp for meg og? Begynte tidlig så har jeg tid til flere forsøk utover våren. Fikk god hjelp av de søte små da frøene skulle i jorda, så hva som kommer opp hvor i boksen, det er det ingen som vet... Men hvis det kommer opp noe i det hele tatt så er jeg veldig fornøyd! ;o)

Tenkte jeg skulle prøve å så på papir i kjøleskapet også. Har lest på Mari Anne: Helt på jordet at denne metoden er super for å få flest mulig frø til å spire. Man bare legger frøene på et fuktig tørkepapir i et kjøleskap et par uker til de spirer og så putter man dem pent i jorda og venter spent på den videre utviklingen. Man får visst bedre spireprosent med denne metoden, og helt klart bedre oversikt over hvilke før som faktisk er i live!
Det blir spennende! :o)

2 kommentarer:

  1. Akkurat slik er det her også! Skulle gjerne hatt brun hage i stedet for all snøen nå... Drivhuset mitt er imidlertid på plass, og jeg drømmer om å ta det i bruk for første gang;) Tror nok vi har mye å glede oss til:)

    SvarSlett
  2. Værmeldingen i dag sa enda minst ti dager med frost og snø, så det blir nok fortsatt haging inne. Hvordan det går med alle de små spirene står enda igjen å se. Noe tørker nok opp, eller får for mye vann her hos meg. Men vi må jo prøve for å holde vårlengten i sjakk. Lykke til med dine.
    Ha en god helg

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)