torsdag 29. desember 2011

Juleroser - Helleborus


Allerførst: Takk for sist, altfor lenge siden nå! Og god jul og godt nytt hageår til dere alle! :o)


Det er stille på bloggen min nå om dagen. Hagen lever i beste velgående (temmelig brun og klissvåt i disse dager), men den er desverre pittelitt nedprioritert. Mannen i huset har begynt på skole og har blitt ukependler, og det betyr at jeg er travelt opptatt med jobb og travle, små barn. Men hagen passer jo seg selv mesteparten av tiden, så det går vel greit håper jeg. Småtassene vokser jo til, Turbo er snart 5 år og Skravleguri har begynt på skolen, og da får jeg kanskje etterhvert mer tid til mine greier, altså hagen! ;o)



 Men uansett når på året man finner et lite ledig øyeblikk til å stikke nesen ut i bedene, så er det alltid noe vakkert å finne. Akkurat nå er det jo høysesong for de herlige Julerosene! De vaier (Evt flagrer og blaffrer...) ganske alene blandt brune, bløte blader og får virkelig vist seg frem uten konkuranse fra andre, mer fargesprakende blomsterutgaver.
Min aller første Julerose er en del av arven etter farmor i Bergen. Visste ikke helt hva det var jeg spadde med meg fra Gamlehagen da jeg flyttet hit, men nå har jeg lært! Og skaffet meg 3-4 til også, både burgunder og hvite.



Jeg kjøpte en hvit Julerose forrige vinter for å ha litt pynt på trappa til jul. Den ble stående i potten sin hele vinteren og hele sommeren og halve høsten med. Stakars liten. Den overlevde frost, sol og tørke, og blomstret både i juli og oktober, og etter at den endelig fikk en plass i bedet er den flottere enn noen gang. Temmelig hardføre planter altså!
Og i sommer fant jeg de aller første små førplantene fra både den store, gamle burgunderrøde, og en av de små hvite. Det blir spennende å se om de fortsatt er der til våren. De hvite fikk desverre relativt hard medfart en dag Turbo skulle hjelpe mamma å luke, men kanskje røttene overlever?



Litt tørre fakta for spesielt interesserte:

Julerose (Helleborus) er en planteslekt i soleiefamilien. Plantene i slekten er vintergrønne flerårige blomstrende plantar som er giftige. De har store, delte blad og blomstrer med stort, farget beger og små, rørformede og nektarbærende kronblad. Julerosen blomstrer svært tidlig om våren og er luktløs. Blomstene finnes i ulike farger fra dyprød til hvit, og kan minne om nyperoser, men hører tross dette, og navnet, ikke til rosefamilien.

Det finst 20 arter i slekten, de fleste i Sør-Europa og Middelhavslanda.

Av disse dyrker man hvit julerose (H. niger), som har svart jordstengel og hvite begerblad, grønn julerose, (H. viridis), med grønne, og hagejulerose (H. x hybridus), en hybrid med rødbrune begerblad.

Kilder:
http://nn.wikipedia.org/wiki/Julerose

PS! Prøver å sette sammen en liten billedkavalkade for Hageåret 2011. Får prøve å ta igjen litt for mangelfull blogging det siste året nå som vi straks er ved den siste dagen i 2011... ;o)

1 kommentar:

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)