torsdag 10. desember 2009

På`an igjen! ;o)


Frostroser.....
Her har det vært stille leeenge nå! Høsten tok helt knekken på meg, bare ramlet rett ut av hagen og gikk i hi. Men nå har jeg visst hatt pause lenge nok! Begynner å krible litt i hagehanskene igjen nå. Nå er det rett før julerosene viser sin sanne prakt og jeg gleder meg allerede til våren! Litt tidlig kanskje, men glede er aldri bortkastet! Fikk en nydelig lys rosa Julerose av en veldig god venninne til bursdagen for et par dager siden. Det var nok den som trigget hagefeelingen! Den skal plantes i en fin kruke med litt mose og grøntpynt på trappa, før den skal få flytte ut i bedet når jorda har tint etter vinteren.


(Hvis det blir vinter i år da? Her på Stord har vi såvidt hatt et par dager med frost og ikke antydning til snø enda. Håper fortsatt på hvit jul uansett! :o)
Har nok alltid vært litt for tidlig ute med vårfølelsen, hvert år pakker jeg vekk julepynten den første uken i januar, og så kikker jeg ut vinduet for å se om påskeliljene har sprunget ut enda... Hadde det vært opp til meg så hadde januar og februar blitt fjernet fra kalenderen.
Men når skulle jeg da fått tid til å spa rundt på all jorden og ordne med alle prosjektene oppe i den delen av hagen som aaaldri blir ferdig? ;o)
Lurer på om kanskje rosehagen min blir ferdig til neste år? Den som jeg begynte å annlegge så ivrig og optimistisk på omtrent samme tid som jeg startet denne bloggen...

Jeg har da haget bittelitt siden sist. Har for første gang opprettet en kaldkompost. En sånn nettingbinge til 99,- på BilTema. Den ble farlig fort full, og jeg lurer på om, og når, det blir jord av rusket?
Har shoppet litt på høstsalget på Plantasjen også, mens det enda var noen planter igjen. Alltid spennende å se om de overlever, på den tiden av året ser de jo ikke akkurat frisk og frodige ut i pottene sine. Det ble handlet inn to Sommerfuglbusker(ukjent farge), noen Høstanemoner, Astilber og et rikt utvalg Salvie. Fant til og med en liten, veldig trist blåveis borti en krok. Den blir spennende! Aner ikke om jeg kan klare å gi den de vekstforhold den fortjener.

Det er vel på tide å ta en runde med kameraet i hagen igjen nå. Noen av sommerblomstene har fortsatt ikke avsluttet sesongen. At rosene står til jul er jo ikke helt uvanlig, men Stokkrosene og Løvemunn burde vel ha tatt seg fri nå etterhvert? Diascia og noen Campanula står også med et par blomster igjen ved siden av Krokardeblomsten som bare ikke vil gi slipp på den siste gule solhatten sin... Og så vi som ikke har snev av sol fra november til februar, hus og hage ligger ligger helt i skyggen når vintersolen er på sitt laveste. Det er litt kjipt, for naboene rett over veien, de har sol hele året! :o)



Blåfrossne klokker... ;o)

Ønsker dere alle en fortsatt fin adventstid!

M.

1 kommentar:

  1. Det är lite skillnad på klimatet runt om i landet. Jag har snö, till och ifrån sen mitten av November så här är absolut hagesesongen över.. Jag synes vi kan stryka november och februari ur kalendern, december har sin charm med mörker och alla ljus, januari med snö och all energi som kommer när man äntligen har fått bort allt julpynt, men fy februari, våren kommer ju aldrig!! Mars, då märker man att det går åt rätt håll :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid! :o)